V předchozím článku jsem popisovala své dojmy po prvních několika týdnech Digitální akademie. Nyní už je to téměř dva měsíce od jejího ukončení v prosinci 2021 a tak se pouštím do zhodnocení celého kurzu Digitální akademie: Data a sdílení dojmů a zkušeností.
Časová náročnost
Kurz probíhal hybridní formou. To znamená, že některé hodiny probíhaly online a jiných jsme se účastnily naživo. Většina výuky přes týden probíhala právě přes Zoom a setkávaly jsme se osobně jen na několika událostech. Oproti tomu o víkendu jsme pak trávily čas ve školících místnostech buď na VŠB nebo v Moravskoslezskému inovačním centru.
Digitální akademie byla zahájena 2. září, to jsme se ještě potkaly právě naživo a oficiální ukončení pak proběhlo online 8. prosince přes Zoom. V následujícím týdnu pak ještě probíhaly některé nepovinné lekce týkající se kariérního poradenství. Výuka přes týden se odehrávala třikrát až pětkrát a většinou v časech 17:30 – 20:30, případně 18:00 – 21:00. O sobotách jsme se pak potkávaly mezi 9:30 – 17:30. Pokud některá z účastnic ze závažných důvodů nemohla být na hodině osobně, mohla se přihlásit online.
Povinné události zabraly cca 125h času a nepovinné dalších cca 75h. Kromě toho je ale potřeba počítat s dalšími hodinami, které účastnice kurzu stráví nad procvičováním látky, řešením domácích úkolů, přípravou na test a v neposlední řadě pak vypracováním závěrečného projektu. Těch 200h daných výukou je jen část té celkové časové náročnosti. Celkově je potřeba počítat s asi dvě stě padesáti až třemi sty hodinami , které kurzu budete věnovat.
Obsah Digitální akademie
V prvé řadě bych náplň kurzu rozdělila na tři části – organizaci, výuku a projekt.
Organizace kurzu
Organizační část zahrnovala:
- Zahájení a seznamovací večer;
 - Meet your mentor;
 - Demo night a
 - Galavečer.
 
První společnou akcí bylo zahájení, kde nám byl představen jak kurz, tak i Czechitas a partneři, kteří Digitální akademii podporují. Dostaly jsme také nálož prvních informací o tom, jak bude kurz probíhat. Na Meet your mentor jsme už jako tříčlenný tým prezentovaly náš záměr a pomocí „speed datingu“ jsme mohly krátce pohovořit s mentory. Následně jsme sepsaly naše preference a čekaly, zda i mentoři budou mít zájem náš projekt vést.
Galavečer byl onou pověstnou třešničkou na dortu. Projekt už jsme měly odevzdaný, většina výuky už byla za námi, test napsaný… takže zbývalo „jen“ odprezentovat náš závěrečný projekt. Výstup naší práce jsme popsaly na blogu. Hodnotitelé pak měli několik dní na to si jej přečíst a po prezentaci na galavečeru jej pak finálně ohodnotili. Všechny projekty vypracované v rámci podzimní akademie v Ostravě si můžete pročíst zde.
O čem byla výuka?
Výuka se zaměřovala na tyto oblasti:
- práce s daty v SQL a Pythonu,
 - vizualizace dat v Power BI,
 - práci s daty,
 - kariérní poradenství.
 
Kromě uvedených programů a nástrojů jsme se seznámily v rámci nepovinných předmětů například i s Apify, Tableau, Clever Maps atd. V souvislosti s prací s daty nás čekaly i hodiny statistiky a datového modelování. Protože cílem kurzu je pomoci ženám získat práci v IT, je jeho nedílnou součástí i kariérní poradenství, v rámci kterého jsme se zabývaly tím, kde hledat práci, jak se připravit na pohovor, jak napsat životopis a pracovat s LinkedInem a podobně.
Z povinných předmětů nás čekaly i domácí úkoly. A to dva z SQL a Pythonu a po jednom z Datového modelování a Power BI. Zadání úkolů jsme se dozvěděly dostatečně s předstihem a měly na jejich vypracování několik týdnů. Byly navíc rozděleny v rámci kurzu tak, že první se odevzdávaly cca v půlce, tj. koncem října a ty druhé pak na konci listopadu.
Součástí výuky a podmínkou pro splnění akademie je absolvování testu. Ten probíhá online a účastnice na něj mají čas mezi 8:00 a 20:00 v sobotu. I když se těch dvanáct hodin zdá jako dostatečně velký časový rozsah, bylo nám doporučeno (a já to mohu jen potvrdit), že je dobré začít hned ráno a spíše si užít volno odpoledne. Já jsem začínala myslím v 8:30 a pracovala jsem na zadání asi do půl čtvrté odpoledne. Nebylo to tedy tak, že bych měla za hodinku hotovo.
V rámci výuky jsme měly absolvovat i exkurze do firem, kde bychom se více seznámily s možností práce v IT. Bohužel kvůli situaci se pro nás v Ostravě uskutečnila v rámci kurzu jedna exkurze a další dvě by snad měly ještě následovat.
Závěrečný projekt
Samostatnou kapitolou je pak závěrečný projekt. Na tom pracujete běžně ve dvojici, v našem případě jsme ale byly ve trojicích. O projektu je dobré začít přemýšlet/mluvit hned od začátku. Na akci Meet your mentor sice ještě nemusíte mít rozmyšlené téma, jde to i bez toho, ale pomůže to při hledání toho nejvhodnějšího mentora. Přestože jsme ještě v tu chvíli nevěděly přesně, jak budeme na projektu pracovat a chyběly nám znalosti o datech, měly jsme už představu o datech, které použijeme a cíli projektu.
Na projektu jsme pracovaly jak samostatně po večerech a víkendech a volaly si v rámci týmu, tak i společně s naším mentorem a to v rámci Hackathonu. Hackathon pak představoval dvě soboty (jedna povinná, druhá nepovinná), kdy jsme se sešly s mentorem a společně pracovali na projektu. Demo night pak sloužila k první prezentaci výsledků naší práce a získání první zpětné vazby.
Co si z Digitální akademie odnáším?
Za největší přínos Digitální akademie pro sebe pokládám to, že mi pomohla nakouknout do světa IT, který mi zatím byl úplně neznámý. A tím jsem nabyla i větší sebedůvěru v této oblasti a výsledkem je právě i tento blog, který jsem si vytvořila. Současně musím říct, že atmosféra v Czechitas je nesmírně pozitivní a člověka nabíjí. Ať už jde o dobře naladěné lektory, nebo ostatní účastnice, tak i o tu víru, že Czechitas přispívají ke změně a ženy se díky nim opravdu dostávají na pozice, na které by si dříve netroufly.
Dále jsem si ověřila, že mě opravdu baví oblast datové analýzy, která, pro mě logicky, navazuje na mou práci v controllingu. Čísla mě prostě baví a data a jejich intepretaci považuji za zajímavou a zábavnou. Kurz mi rozšířil obzory pokud jde o nástroje, které je možné používat. O spoustě z nich jsem vůbec nevěděla.
Na druhou stranu musím také říci, že jsem si ujasnila, že práce vyloženě v IT by nebyla nic pro mě. Vyhovuje mi být tak někde na pomezí, kdy můžu pracovat s nástroji a daty, ale současně je můžu přenášet do byznysu a uplatňovat je.
Pokud zvažujete, že byste se do Digitální akademie přihlásily, tak já vám to určitě jen doporučím. Jen si pořádně rozmyslete, zda je vaše motivace opravdu natolik velká, abyste například po práci ještě večer absolvovaly hodiny výuky a o víkendech místo odpočinku pracovaly na projektu 🙂
Kdybyste měly jakýkoliv dotaz k tomu, jak akademie probíhala, ráda jej zodpovím. Jen mi napište dolů do komentářů.